Adverteren op Google: wat zijn de voor- en nadelen?

Wanneer je producten of diensten verkoopt, wil je dat je klanten je goed kunnen vinden. Een goede manier om dit te bereiken is door gebruik te maken van SEA (Search Engine Advertising). Maar hoe makkelijk is dat eigenlijk? Kun je het zelf of wil je je Google Ads uitbesteden? Hoe bereik je daadwerkelijk de klanten die je wilt aantrekken en wat zijn de kosten van Google Ads? We zetten de voor- en nadelen van adverteren op Google voor je op een rijtje.

Google Ads

De voordelen van adverteren op Google

De doelgroep is al naar je op zoek naar jou

Wanneer mensen een zoekterm op Google intikken voor ze op jouw Google advertentie stuiten, zijn ze al op zoek maar iets specifieks. De intentie om een bepaald product te kopen is er dus al. Sterker nog, de woorden die ze rondom jouw zoekterm intypen, leren je veel over je doelgroep! Ze vertellen je letterlijk wat ze willen kopen. Dat is waarom Google Ads zo krachtig (en winstgevend) is met zijn SEA campagnes. Dit is ook direct het grote verschil met SEO (Search Engine Optimalization), wil je daar meer over weten? Lees dan deze blog.

Je kunt je op een bepaalde doelgroep richten

De gouden regel van marketing is dat je eerst uitzoekt aan wie je wilt verkopen en ook wie je doelgroep vooral niet is. Door hier inzicht in de krijgen kun je potentiële klanten bereiken met targeted advertising. Als je product bijvoorbeeld niet geschikt is voor kinderen jonger dan vijf jaar, kun je waarschijnlijk volwassenen uitsluiten die peuters opvoeden. Door onwaarschijnlijke consumenten eruit te filteren, brengen je campagnes meer op.

Kosten Google Ads: adverteren binnen jouw budget

Grote bedrijven hebben enorme marketingbudgetten voor SEA campagnes, SEA marketing en het adverteren op Google, maar kleinere bedrijven moeten meer op de kosten van Google Ads letten. Een voordeel van Ads is dat je zelf het dagelijkse campagnebudget op basis van je reclamedoelstellingen instelt. De kosten van Google Ads blijven vervolgens netjes binnen dit budget. En als je het budget toch wilt verhogen, doe je dit eenvoudig in instellingen. Adverteren op Google is een slimme manier om met de budgetten voor SEA marketing en SEA campagnes om te gaan. 

Door controle te houden over de kosten van Google Ads, kun je in kaart brengen waar je middelen aan moet toewijzen. Stel dat je twee SEA marketing campagnes tegelijk hebt lopen en één van de campagnes niet goed loopt, dan kun je deze campagne meteen stilzetten en het budget in de tweede campagne steken. Zo houd je grip op de kosten van Google Ads en je SEA campagne.

Relatief snel een SEA campagne of je SEA marketing opzetten

Google maakt het je heel makkelijk om Ads op te zetten en te beginne met adverteren, Google Ads uitbesteden is dus niet per definitie nodig. Het bedrijf is voor inkomsten afhankelijk van klanten, dus je drukt op ‘Nu beginnen’, logt in met een Gmail-account, voert de URL van je website in en je kunt van start. Google Ad leidt je eenvoudig door de stappen die je moet volgen om een campagne op te zetten, je bent dus zo klaar. Maar zorgt dit ook voor een optimaal werkende campagne of kun je het beste je Google Ads uitbesteden? Google Ads uitbesteden is een keuze die vaak gemaakt wordt, we vertellen je later meer.

Meerdere types Google advertentie

Niet elke klant die je wilt aantrekken is hetzelfde: maar of je nou jonge hipsters of vrolijke senioren wilt bereiken, met de SEA marketing van Google selecteer je het ideale type advertentie. Bedrijven kunnen kiezen uit verschillende advertentie-types die op het internet verschijnen, maar als je het meeste uit de selectie wilt halen, moet je het type kiezen dat de meeste waarde biedt voor jouw bedrijf en doelgroep.

Google Ads geeft je de keuze uit meerdere advertentieformaten, waaronder search, display, video en app. Zoekadvertenties verschijnen wanneer een consument jouw zoekwoorden intypt in de Google-zoekmachine, terwijl videoadvertenties verschijnen op het YouTube-platform. Deze advertentieveelzijdige keuze voor de vorm van jouw Google advertentie ondersteunt je doelstellingen om met meer geïnteresseerde kopers in contact te komen. Je advertenties worden onderdeel van hun normale winkelervaring, in plaats van een vervelende afleiding.

 

Google Advertenties: Nadelen voor kleine bedrijven

Adverteren op Google klinkt dus als een goed idee, maar er zijn toch veel mensen die hun Google Ads uitbesteden. Waarom zou je je SEA campagnes, SEA marketing of Google Ads uitbesteden? En wat zijn de kosten van Google Ads als je het werk uitbesteed? We zetten een paar redenen voor het Google Ads uitbesteden voor je op een rijtje.

Google Ads uitbesteden – deskundig beheer bij adverteren op Google

De basis van SEA campagnes en SEA marketing en het adverteren op Google leren kennen is best een hele klus. Hoewel je makkelijk een campagne opzet, is het niet zo dat dat per se een campagne is die ook heel goed scoort. De kosten van Google ads kunnen dan hoog lijken, omdat je niet alles uit je Google advertentie haalt wat er in. De kosten van Google Ads ten op zichtte van het inhuren van een expert voor je SEA campagnes kunnen even wat puzzelen zijn, maar experts zorgen ervoor dat je SEA campagnes en je SEA marketing meer zullen opleveren en zijn dus hun geld dus vaak meer dan waard.

Adverteren op Google: concurrerende segmenten

De markt van vandaag is op het gebied van adverteren op Google en SEA campagnes zeer concurrerend. Bedrijven, groot en klein, strijden allemaal om de aandacht van de consument met hun Google advertentie. Die concurrentie werkt door in je Google advertentie bij het selecteren van vergelijkbare segmenten. Wanneer bedrijven zich richten op dezelfde zoekwoorden in hun Google advertentie, verwacht Google dat je meer betaalt om met jouw Google advertentie te adverteren voor dat publiek.

Zo kun je tijdens het adverteren op Google verstrikt raken in het uitgeven van steeds een beetje meer geld voor dezelfde Google advertentie. Klik hier voor nóg meer voordelen van adverteren op Google?

Hulp nodig? Schakel een specialist in!

Ben jij van plan om een SEA campagne te lanceren, maar weet je nog niet hoe? Of wil je nog wat meer informatie ontvangen? Aarzel niet om een specialist in te schakelen of om hulp te vragen. Dit kan je kosten en moeite schelen en levert je vaak betere resultaten op. Wij helpen je graag verder met Google Ads! Neem dus vooral contact met ons op, wij staan voor je klaar.

Vraag adviesgesprek aan