Hoewel de ‘ouderwetse’ mond-tot-mondreclame de meest natuurlijke reclamevorm is, vindt de eerste kennismaking met een product of dienst tegenwoordig vaak plaats via een website, folder of advertentie. De boodschap moet dan worden overgebracht door een tekst. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan de verpakking van de boodschap die je via een website of ander medium de wereld in wilt sturen. Een eerste (online) indruk kun je nu eenmaal niet meer overdoen.
Het belang van (goede) teksten
Voordat een potentiële klant een product of dienst aan gaat schaffen wordt daarover vaak eerst informatie opgezocht, meestal op het internet. Daarom is een heldere en begrijpelijke tekst op een website van belang. Een duidelijke, goed leesbare tekst draagt bij aan een reëel beeld van een bedrijf, product of dienst. Voldoen de teksten die op je website staan daaraan en zijn ze onderscheidend genoeg van de concurrentie?

Copywriting is verleiden met woorden
Een pakkende tekst vertelt, wijst de weg, verleidt en zet aan tot de actie die jij voor ogen hebt. Het doel is immers dat de klant iets bestelt, een donatie doet of zich bij een organisatie aansluit. De tekst die de klant daartoe aan moet zetten is daarom meer dan informatie alleen. Het is communiceren maar dan met papier of een scherm ertussen. En dat is een vak. Reden genoeg dus om in deze teksten te investeren en ze te laten schrijven door een professionele tekstschrijver.
Copywriter betekenis
Kort door de bocht is een copywriter iemand die gespecialiseerd is in copy writing, oftewel het schrijven van korte, wervende teksten. Het doel is de lezer te overtuigen en aan te zetten tot actie. Copy writing kan ook als middel worden ingezet om een product of dienst meer bekendheid te geven. Een copywriter is dan vaak ook betrokken bij het ontwikkelen van een campagne of een reclameconcept. Vroeger werkten copywriters vooral bij reclamebureaus maar tegenwoordig zijn veel copywriters en tekstschrijvers zzp’ers.
Verschil tussen copywriter en tekstschrijver
Er wordt wel eens gezegd dat een tekstschrijver alleen lange en informatieve teksten schrijft terwijl de copywriter juist korte, krachtige en commerciële teksten schrijft. Maar het verschil is marginaal. Ze kunnen beide uitstekend lange en informatieve teksten aanleveren en een pakkende slogan kan ook door een tekstschrijver gemaakt worden.
Hoe gaat een copywriter te werk?
Iedereen kan schrijven maar niet iedereen kan informatief, pakkend en to-the-point schrijven. Het recept voor een goede tekst is namelijk een combinatie van geloofwaardigheid, steekhoudende argumenten en sympathie. Wanneer die elementen in de juiste verhoudingen worden gebruikt, ontstaat een overtuigende tekst. Een tekstschrijver kan dit. Het is zijn vak.
Copywriting is meer dan teksten schrijven
Een copywriter is van nature nieuwsgierig, creatief en kan zich goed verplaatsen in de wensen en verlangens van zowel de opdrachtgever als de doelgroep. Het werk van een copywriter bestaat echter uit veel meer het schrijven van een tekst alleen. Voordat er überhaupt ook maar een letter op papier komt te staan, wordt er eerst uitgebreid onderzoek gedaan naar het doel van de tekst, de stijl en de beoogde doelgroep.
De juiste copywriter/tekstschrijver vinden
Tekstschrijvers zijn er in verschillende soorten en maten met soms een eigen specialisatie. Wanneer je er over denkt om een tekstschrijver in de arm te gaan nemen, dan is het van belang je vooraf af te vragen wat je van de copywriter verwacht en voor welk medium de tekst bedoeld is. Een tekst voor het web schrijven vraagt om een andere benadering dan een tekst voor een folder of mailing.
Teksten voor je website laten schrijven
Door de komst van het internet zijn veel copywriters zich gaan specialiseren in het schrijven van webteksten. Een dergelijk webtekst wordt ‘content’ of ‘webcontent’ genoemd. Een copywriter die zich geheel toelegt op het schrijven van dit soort teksten wordt daarom ook wel een ‘content marketeer’ genoemd.
Je teksten laten schrijven door een professioneel bureau heeft zo zijn voordelen. Zo weet een bureau te achterhalen wat jij met je teksten wilt, hoe jouw teksten geschreven moeten worden en welke doelstellingen er gehaald moeten worden. Daarnaast heeft het laten schrijven van teksten door een copywriter nog veel meer voordelen.
SEO-teksten, wat is het en wat kun je ermee?
Deze afkorting staat voor Search Engine Optimalization oftewel ‘zoekmachine optimalisatie’. Een SEO-tekst is een tekst speciaal geschreven om goed te scoren in zoekmachines. Zoekmachine optimalisatie is voor een website heel erg belangrijk. Om door potentiële klanten gevonden te worden moet je website namelijk niet alleen geïndexeerd worden maar liefst ook zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google terechtkomen. Dat doe je onder meer door gebruik te maken van zogenaamde keywords maar ook door korte teksten met interessante en relevante informatie. Een ‘content marketeer‘ kent de kneepjes van het vak en kan je daarmee helpen.
Investeer in copywriting en dus in je teksten
Wil je heldere en aansprekende teksten en goed gevonden worden op het internet? Dan kun je eigenlijk niet zonder een professionele copywriter of tekstschrijver. Een copywriter mag dan misschien een investering zijn, het is wel een investering die zichzelf op termijn terugbetaalt.
De voordelen hiervan vind je bijvoorbeeld terug in de SEO van je website. Benieuwd naar nog meer manieren om je website SEO-waardig te maken? Lees onze blog: Zo vergroot je je online vindbaarheid op Google.
Op zoek naar een professionele copywriter?
Laat je website groeien door je doelgroep te bereiken met frisse, slimme en converteerde teksten.
Vraag adviesgesprek aan