In Nederland groeit het aantal bedrijven dat kiest voor het inzetten van online advertenties nog steeds. Een goede strategie op het gebied van online marketing heeft voor ondernemers die hun omzet willen vergroten veel voordelen te bieden. Welke voordelen zijn dat precies? Wat is de meerwaarde van een online advertentie maken om jouw product of dienst aan de man of vrouw te brengen? In dit artikel hebben we de grootste voordelen van advertenties online voor je op een rijtje gezet. Doe er als ondernemer, of je nu zzp’er bent of eigenaar van een grote onderneming, je voordeel mee en kies ook voor het slim inzetten van een online advertentie voor jouw business!
1. Je kunt met een online advertentie op een slimme manier een klantanalyse uitvoeren
Een van de grootste voordelen van een advertentie maken online is dat je hiermee als ondernemer kunt analyseren welke online advertenties, of het nu een betaalde of een gratis online advertentie is, eventuele klanten en geïnteresseerden het meeste aanspreekt. Door het inzetten van meerdere soorten advertenties, bijvoorbeeld met kortingen of 2 halen 1 betalen acties, kun je snelle data verzamelen en via speciale software analyseren. Je ontdekt dan welke producten, acties, aanbiedingen of diensten door specifieke doelgroepen gewaardeerd worden. Je productieproces, diensten en/of supply chain kun je op basis van deze analyses verbeteren, zodat je als ondernemer meer klanten werft en ook grotere winsten gaat maken.
2. Met advertenties online vergroot je subtiel je naamsbekendheid
Een ander interessant pluspunt van online advertenties is dat je hiermee de naamsbekendheid van je onderneming flink kunt vergroten. Door ervoor te zorgen dat jouw advertentie online op relevante websites te zien is, kun je een hoop extra bezoekers naar je website trekken. Zo neemt je naamsbekendheid flink toe en daarmee ook de conversie, zoals de verkoopcijfers, websitebezoeken en/of potentiële geïnteresseerden die een prijsopgave aanvragen.
3. Online advertentie maken betekent optimaal flexibel zijn
Ondernemers die voor kiezen voor een online advertentie maken, doen zichzelf hiermee een groot plezier door de flexibiliteit die ze hebben. Als je nieuwe data binnenkrijgt, de markt flink in beweging is of als er grote veranderingen om je heen zijn, dan kun je daar met online marketing razendsnel op in spelen. Het enige dat je hoeft te doen is met en paar klikken op de knop jouw advertenties aanpassen, zodat je jouw bedrijfsstrategie en marketing direct kunt aanpassen op de actualiteit.
4. Je kunt via online marketing aanzienlijk op de p.r.-kosten besparen
Een fijn pluspunt van een online advertentie maken en breder inzetten op online marketing, is ook het gegeven dat je op deze manier fiks kunt besparen op de marketingkosten van je onderneming. Digitale marketing via online kanalen is een veel voordeliger manier van reclame maken dan bijvoorbeeld het gebruik van gedrukte folders.
5. Gebruikmaken van een online advertentie is beter voor het milieu
Ook positief is dat je door de keuze te maken voor een advertentie maken online, flink bijdraagt aan een beter milieu. Er is namelijk minder papier en daarom minder houtkap nodig als je via internet aan marketing doet dan via papieren folders, flyers, visitekaartjes of posters. Natuurlijk hoef je al het gedrukte reclamemateriaal niet meteen en geheel overboord te gooien. Maar hoe meer je als onderneming of als zzp’er inzet op digitaal adverteren, hoe beter dat is voor de toekomst van onze planeet.
6. Online marketing betekent dat je een enorm groot bereik hebt
Een belangrijk voordeel van een betaalde of, liever nog, gratis online advertentie (of betaalde online advertenties) is het grote bereik dat je hiermee hebt. Ondernemers die voor drukwerk kiezen, zoals folders, hebben een relatief klein bereik. Dat komt omdat mensen steeds minder kranten, folders en drukwerk lezen en steeds vaker online hun informatie halen. Via internetadvertenties kun je dan ook een veel grotere doelgroep bereiken dan mogelijk is via drukwerk.
7. Met online advertenties kun je een heel specifieke doelgroep bereiken
Via algoritmes en datasets die het online gedrag van mensen volgen en in kaart brengen, is het tegenwoordig heel eenvoudig om jouw online advertenties precies bij de groep te krijgen die je op het oog hebt. Door hiervoor een online marketingbureau in te schakelen, die dit voor je regelt, kun je dus snel en op maat jouw klanten bereiken en informeren.
8. Veel ruimte voor opmaak en stijl
Ten slotte is een groot voordeel van online adverteren het feit dat je jouw advertenties helemaal kunt personaliseren qua opmaak, kleur en stijl. Het opmaken van advertenties online biedt veel mogelijkheden op dit gebied. Je kunt natuurlijk zelf je online advertenties maken, uiteraard in de eigen huisstijl, maar ook het uitbesteden van dit project is natuurlijk mogelijk. Hoe je het ook wendt of keert: de mogelijkheden van online adverteren zijn eindeloos groot!