Eerste hulp bij goede social media content: 8 werkende tips!

Ben je de trotse eigenaar van een beginnend bedrijf of een enthousiaste freelancer? Heb je de ambitie om een succesvolle blog op te richten of een rasechte influencer te worden? Dan kan je er tegenwoordig echt niet meer om heen: social media is big business. Dagelijks worden we al scrollend geconfronteerd met talloze social media content. Er zijn miljarden accounts op diverse social media kanalen die we kunnen volgen. Hoe zorg je er dan in godsnaam voor dat net jouw social media content opvalt? Hoe trek je potentiële klanten of volgers aan?

Waarschijnlijk spoken er allerlei vragen door jouw hoofd. Dat is ook heel normaal, want een goede social media post maken is niet altijd even makkelijk. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Wij hebben namelijk 8 tips verzameld die jouw social media content naar een hoger level zullen tillen! Benieuwd geworden? Lees dan snel verder!

Social media content: 8 werkende tips

1: Gebruik de juiste social media kanalen

Oké, dus je doel is om jouw bedrijf of persoonlijkheid online in de kijker te zetten. Er zijn echter verschillende soorten social media die je hiervoor kan gebruiken. Onze eerste tip is dan ook om deze verschillende social media kanalen onder de loep te nemen. Vraag jezelf af wie jouw doelgroep is, en van welke social media kanalen zij het meest gebruik maken? Hierover nadenken is een belangrijke stap in het oprichten van jouw social media brand. Het heeft namelijk geen zin om een Facebook account aan te maken als jouw klanten zich niet op dit platform bevinden.

Maar hoe kom je nou te weten van welke social media kanalen jouw potentiële klanten of volgers gebruik maken? Heb je al een fysiek klantenbestand uitgebouwd, dan kan je hen deze vraag gewoon stellen. Zo kom jij te weten waar jouw klanten enthousiast van worden! Bovendien zal jouw doelgroep het zeker waarderen als je oprecht naar hen luistert en naar hun mening vraagt. Een win-win situatie dus! Hoe meer mensen je aanspreekt, hoe meer kans dat zij trouwe volgers zullen worden. Zorg er wel steeds voor dat je dit op een respectvolle en enthousiaste manier doet en de juiste tone of voice gebruikt. Op die manier vermijd je dat je klanten afstoot. Denk ook zeker eens na hoeveel verschillende social media kanalen je wil gebruiken. Meer is niet altijd beter. Verschillende social media kanalen managen kost namelijk veel tijd. Ga voor jezelf na of je effectief de nodige tijd kan steken in je kanalen. Je hebt ook nog een bedrijf en een leven in de niet-virtuele wereld waar je aandacht aan moet besteden.

 

2: Een goede social media post past in je niche

Als bedrijf of influencer is het heel belangrijk om een duidelijke niche te definiëren. Dit is als het ware jouw merk, hetgene waar jij voor staat. Waarover wil jij posten? Wat wil je aan jouw volgers of klanten meegeven? Dit behoort allemaal tot jouw niche. Het definiëren van een duidelijke niche is zeer belangrijk. Het helpt de algoritmes van verschillende soorten social media om klanten naar jouw content te gidsen. Als jouw social media berichten je bedrijf of visie weerspiegelen, dan weten social media kanalen wie geïnteresseerd zou kunnen zijn in jouw profiel. Op die manier worden potentiële klanten of volgers naar jouw account geleid! Denk dus goed na of een bepaalde social media post wel bij je niche past. Deel je jouw reisverhalen in Europa, ga dan niet ineens posten over mode. Klinkt logisch, maar als je veel interesses hebt kan dit nogal eens lastig zijn. Zorg er ook zeker voor dat de teksten kloppen, goede copywriting kan je hierbij helpen.

3: Branding is trending: zorg voor eyecatchers in je social media content

De sleutel tot succes: stel je eens in de plaats van jouw potentiële volgers of klanten. Wat zou maken dat zij net jouw social media berichten onthouden? Wat kan jouw social media content uniek maken? Mensen houden van structuur, samenhorigheid en kleur. De kans dat mensen jouw profiel zullen onthouden als het een samenraapsel is van stijlen, is klein. Kies daarom voor een vaste structuur. Laat bijvoorbeeld bepaalde rubrieken terugkomen: waarom niet kiezen voor een Q&A elke vrijdag? Kies 4 of 5 vaste kleuren uit voor jouw profiel en laat deze overal terugkomen. Kijk goed naar de fotografie die je gebruikt. Of zoek een leuke template uit: zo creëer je een mooi geheel. Jouw klanten of volgers weten dan exact wat ze kunnen verwachten en zullen jouw brand beter onthouden.

4: Gebruik jouw social media post om te integreren met je doelgroep

Social media heten niet voor niets social media. Mensen zijn gemaakt om sociale interacties aan te gaan. Maak dus slim gebruik van jouw profiel door connecties aan te gaan met potentiële klanten en volgers. Als je geen band creëert met je volgers, zullen ze je na verloop van tijd ontvolgen. Bovendien is jouw profiel dan ook niet aantrekkelijk voor eventuele samenwerkingen met bedrijven en verlies je engagement. Je hoeft echt geen duizenden volgers te hebben om een succesvol bedrijf of influencer te zijn. Het is bewezen dat vooral je engagement met jouw volgers belangrijk is. Je kan makkelijk in contact komen met jouw volgers via een social media post. Stel hen bijvoorbeeld een vraag, of vraag hen om advies. Maak handig gebruik van polls, Q&A boxen en livevideo’s om contact te zoeken met je publiek. Beantwoord ook regelmatig vragen waar je volgers mee zitten. Op die manier bouw je vertrouwen op bij jouw publiek.

Zorg er ook voor dat je doelgroep je weet te vinden buiten je social media kanalen. Gebruik links om de doelgroep naar je website of webshop te lokken. Hierover geven we later nog een tip.

5: Maak je social media content leerzaam voor je doelgroep

Mensen zijn nieuwsgierig en houden ervan om zaken bij te leren. Jij, als expert in jouw niche, bent dan ook de geknipte persoon hiervoor! Verras je volgers in je social media post met dingen die ze nog niet wisten. Trek hun aandacht en maak hen nieuwsgierig. Je kan bijvoorbeeld een korte, creatieve video maken waarin je een vraag stelt of antwoord geeft. Of wat dacht je van een post over de voordelen van een bepaald product dat jij verkoopt? Maak als reisblogger eens een gids met onontdekte plaatsjes in een bepaalde stad. De mogelijkheden zijn eindeloos. Als je jouw publiek maar genoeg waardevolle social media content aanreikt, zullen ze je met plezier volgen.

6: Gebruik storytelling: vertel je eigen verhaal

Van oudsher houdt de mens van verhalen. Maak hier dan ook gebruik van in jouw social media berichten. Heb je een bedrijf, dan kan je je volgers bijvoorbeeld vertellen over het ontstaan ervan. Welke moeilijkheden ondervond je? Wat heb je ervan geleerd? Geef je volgers een inspirerende boodschap mee, en neem ze mee in jouw verhaal. Je kan ook het verhaal van een klant delen. Welke voordelen heeft de klant ondervonden door jouw product te gebruiken? Ben je een influencer, vertel dan een persoonlijk verhaal. Als je volgers zich herkennen in jou, dan is de kans groter dat ze je zullen blijven volgen. Inspireer, motiveer en activeer.

7: Maak gebruik van (interne) links in je social media content

Maak je gebruik van verschillende soorten social media of heb je een website en blog? Wees dan niet bang om je volgers ook naar deze kanalen te sturen. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat je doelgroep een conversie doet. Gebruik links naar jouw webshop in je social media post. Doe dit op een organische manier, zodat mensen spontaan op de link klikken. Je kan bijvooorbeeld een tipje van de sluier van een websiteartikel oplichten op social media. Zo worden je volgers benieuwd naar wat je nog meer te bieden hebt.

8. Maak gebruik van een slimme social media planning

Social media content erg leuk, maar soms heb je gewoon echt geen inspiratie en tijd. Zeker niet als je verschillende soorten social media gebruikt. Hoe zorg je er dan voor dat er toch op tijd kwalitatieve content online komt? Zorg voor een goede social media planning. Je hoeft echt niet elke dag foto’s of teksten te maken! Kies bijvoorbeeld een dag uit in de week waarop je content gaat maken. Zorg ervoor dat je genoeg posts maakt voor de hele week. Op die manier spaar je heel wat tijd uit voor andere bedrijf gerelateerde zaken. Dankzij een goede social media planning kalender heb je elke dag van de week kwalitatieve social media content klaarstaan.

Interesse in een converterende webshop? Vraag een adviesgesprek aan

Ben je benieuwd hoe Klubb je hierbij kan helpen? Heb je nog meer tips nodig? Of heb je vragen over onze andere specialisaties (denk aan: zoekmachine optimalisatie of Google Advertising)? Neem vooral contact met ons op, we staan voor je klaar. Kom ook gerust langs voor een kopje koffie of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Vraag adviesgesprek aan