Google Advertising: wat houdt het in en wat zijn de voordelen?

Trek enkel relevante websitebezoekers aan met een succesvolle Google Advertising campagne 

Als je Google vaak gebruikt, heb je vast wel eens opgemerkt dat er vaak advertenties boven en onder de zoekresultaten verschijnen. Elke advertentie in Google maakt deel uit van Google Advertising, het advertentieprogramma van Google. In dit artikel gaan we dieper in op de voordelen van SEA op Google. Daarnaast leggen we je uit hoe jij een Google advertentie kan opstellen en bespreken we de Google advertentie kosten. Ben je op zoek naar een specialist die je verder kan helpen? Wij staan voor je klaar.

Google Advertising

 

Wat is Google Advertising? 

Google Advertising, vroeger Google Adwords, is het betalend advertentieprogramma van Google. Dankzij dit programma verschijnt jouw advertentie bij bepaalde relevante zoektermen boven of onder de organische zoekresultaten. De campagnes springen meteen in het oog dankzij de dikgedrukte tekst, waardoor ze vaak door de gebruikers worden uitgekozen. 

Tijdens het opstellen van een Google advertentie schrijf je je eigen tekst op en bepaal je zelf bij welke zoekwoorden jouw merk verschijnt. Een voordeel van Google Advertising is dat je advertenties alleen verschijnen voor gebruikers die op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Op deze manier lok je enkel potentiële klanten naar je website en stijgt de kans op conversies aanzienlijk. Google Ads wordt dan ook niet voor niets als de efficiëntste online advertentiemethode ter wereld beschouwd.

SEA op Google

Google Advertising is de bekendste vorm van SEA. SEA, Search Engine Advertising, is het plaatsen van advertenties op zoekmachines zoals Google, Yahoo of Bing. SEA wordt vaak verward met SEO. Dat staat voor Search Engine Optimalization en zorgt voor groeiende organische vindbaarheid. Hierbij ga je dankzij teksten en technisch webdesign, je website verbeteren voor Google. Het grootste verschil tussen beide begrippen is dat je bij SEA op Google betaalt om je onderneming te promoten, terwijl het bij SEO eerder om het optimaliseren van je website draait. Hoe gestructureerder en relevanter je website, hoe hoger je positie.

Het doel van Google Advertising

Met meer dan 3,6 miljoen zoekopdrachten per minuut is Google veruit de bekendste en meest gebruikte zoekmachine. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 70% van de online aankopen beginnen met een zoekopdracht. Voor bedrijven is het belangrijk dat hun advertentie in Google verschijnt, ze doen er alles aan om als eerste gevonden te worden. Google Advertising is hier het ideale hulpmiddel voor. Met een advertentie in Google lok je meer bezoekers uit je beoogde doelgroep naar je website. Het is aan jou om je website te optimaliseren, zodat de bezoekers effectief tot een aankoop of actie overgaan. Mocht je zelf de kennis niet hebben? Kijk dan eens naar een specialist.

De verschillende mogelijkheden van een Google advertentie

Via Google Ads kan je op verschillende netwerken adverteren, bijvoorbeeld op het zoeknetwerk en het op Google Display Netwerk. Het is belangrijk dat je het verschil tussen beide mogelijkheden goed begrijpt, dan kun je het type advertentie aan het netwerk aanpassen:

  • Het zoeknetwerk: Het zoeknetwerk omvat niet alleen de standaard zoekmachine van Google, maar ook Google Maps, Google Shopping en Youtube. Verder maken ook verschillende zoekpartners van Google deel uit van dit netwerk. Denk hierbij aan Ebay, Nu.nl en Marktplaats.nl. Op het zoeknetwerk worden meestal tekstadvertenties geplaatst. 
  • Het Display Netwerk: Het Display Netwerk bestaat uit meer dan 2 miljoen websites die advertenties van Google weergeven. Op het Display Netwerk worden voornamelijk beeldadvertenties weergegeven.  

Hoe werkt Google Advertising?

Het doel van een Google Advertising campagne is om je advertentie in Google bij relevante zoektermen te laten verschijnen. Je kan enkel bovenaan de zoekresultaten verschijnen als je goed begrijpt hoe Google bepaalt welke advertenties er eerst getoond worden. Google baseert zich voornamelijk op de concurrentie en de kwaliteitsscore:

  • De concurrentie: Je kan de advertentieplaatsen op Google vergelijken met een veiling. Als adverteerder bied je namelijk op bepaalde zoekwoorden. Hoe populairder het zoekwoord, hoe meer concurrentie en hoe hoger je moet bieden. Probeer daarom steeds voor erg specifieke zoekwoorden te kiezen. Specifieke termen hebben trouwens niet alleen minder concurrentie, ze zorgen ook voor betere website bezoekers die doelgericht op jouw product of dienst hebben gezocht.
  • KwaliteitsscoreRelevantie staat centraal bij Google. Ze geven elke advertentie daarom een kwaliteitsscore tussen 1 en 10. De kwaliteitsscore is een beoordeling van je Google advertentie, de gekozen zoekwoorden en je landingspagina. Om de kwaliteitsscore te bepalen, is de CTR (click-through rate) erg belangrijk voor Google. De CTR geeft namelijk aan hoeveel mensen bij een bepaald zoekwoord op jouw Google advertentie klikken. Hoe hoger de CTR, hoe beter de kwaliteit van je advertentie in Google en hoe lager de Google advertentie kosten.

De Google advertentie kosten

Wil jij je online marketing een boost geven, dan zijn de kosten natuurlijk belangrijk. Bij Google Ads heb je de keuze uit drie betaalmethodes: CPC, CPA of CPM. Hieronder leggen we ze voor je uit. 

  • Cost per Click: De meeste adverteerders kiezen voor de CPC-methode. Dit betekent namelijk dat je enkel betaalt als er iemand daadwerkelijk op je Google advertentie klikt. Hoeveel je betaalt, hangt af van de concurrentie en je kwaliteitsscore. Hoe beter je advertentie, hoe lager de CPC.
  • Cost per Acquisition: De CPA-methode houdt in dat je enkel betaalt als iemand op je advertentie in Google klikt en vervolgens een bepaalde actie op je website uitvoert. Meestal is dit de aankoop van een bepaald product, al gaat het soms ook om het inschrijven voor een nieuwsbrief of het downloaden van een white paper.
  • Cost per Mille: De CPM-methode wordt voornamelijk door adverteerders op het Display Netwerk gebruikt. Je betaalt in dit geval voor elke 1000 vertoningen. Dit model is erg interessant voor nieuwe bedrijven die hun naamsbekendheid willen vergroten.

De voordelen van een advertentie in Google

Google Advertising heeft veel verschillende voordelen. Ben je op zoek naar specifieke voordelen? Lees dan deze blog over online adverteren die we eerder schreven. Hieronder noemen we de drie belangrijkste voordelen aan de hand van drie termen:
  • Meetbaar: In je account vind je ontzettend veel parameters terug. Door deze statistieken nauwkeurig te analyseren, weet je hoe je je Google advertentie en je SEA- campagne kan verbeteren. 
  • Doelgericht: Google beschikt over ontzettend veel data over de zoekopdrachten van de gebruikers. Ze laten de advertenties erg gericht aan de juiste doelgroep zien. Dit zorgt niet alleen voor meer bezoekers op je website, maar ook voor meer conversies. 
  • Gecontroleerde Google advertentie kosten: Je hebt zelf in de hand hoe hoog je Google advertentie kosten oplopen. Per SEA-campagne stel je namelijk een dagbudget in. Is het dagbudget verbruikt, dan worden de advertentie in Google gepauzeerd tot er weer budget beschikbaar is.
 
 

Wil je meer weten? Laat je informeren of vraag een adviesgesprek aan

Hebben de voordelen van SEA jouw interesse gewekt en zoek een specialist om een Google Advertising campagne te lanceren? Bij Klubb helpen we je graag verder. Samen stellen we een relevante campagne op, zodat jouw Google advertentie op de eerste plaats verschijnt. Op deze manier verzamel je relevante leads en zie je de conversies op je website meteen verhogen. Bovendien analyseren we de resultaten voortdurend en stellen we elke Google Ads campagne voortdurend bij. Twijfel dan ook niet langer en vraag meteen een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Vraag adviesgesprek aan