Nieuwe bedrijfswebsite maken: waar let je op?

Overweeg je om een nieuwe bedrijfswebsite te laten ontwerpen? Misschien heb je op zich een goed werkende bedrijfswebsite, maar is de uitstraling niet helemaal up-to-date. Het kan ook zijn dat je bedrijfswebsite er weliswaar goed uitziet, maar qua functionaliteit niet meer aansluit bij de diensten en producten die je aanbiedt. Wat de reden ook is, bij het kiezen voor een nieuwe bedrijfssite is het een goed idee om precies in kaart te brengen wat je wilt bereiken.

Adviesgesprek

Bedrijfssite maken: functionaliteit is stap 1

Allereerst is het belangrijk om helder te hebben wat je bedrijfswebsite qua functionaliteit precies moet kunnen. Dit is sterk afhankelijk van je bedrijfsactiviteiten, verkoop jij bijvoorbeeld diensten? Dan is het logisch om bijvoorbeeld een contactformulier op je website te zetten. Daardoor kun je mensen op je website sturen naar het contactformulier en op die manier met ze in contact komen. Verkoop jij producten? Dan moet je een webshop laten bouwen, dit kan bijvoorbeeld met handige programma’s als WordPress en WooCommerce.

 

Bedrijfssite maken als online en lokaal visitekaartje

Is je bedrijfswebsite op de eerste plaats een online visitekaartje, en bereik jij je klanten met name ook via offline kanalen? Dan kun je wellicht volstaan met een relatief eenvoudige, maar wel goed vindbare bedrijfswebsite. Ook wanneer je vooral lokaal actief bent en veel klanten bereikt via mond-op-mondreclame, is het belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden. Zo zorg je ervoor dat lokale klanten je ook in de toekomst weten te vinden en snel contact met je kunnen leggen.

Bedrijfssite maken voor leads en online diensten

Gebruik jij je website om online leads te verzamelen voor bepaalde (online) diensten? Dan is het nog belangrijker om je bedrijfswebsite goed te optimaliseren. Je website moet aantrekkelijk, gestroomlijnd en overtuigend zijn voor de bezoeker, en tegelijkertijd SEO-technisch goed in elkaar zitten. In veel gevallen heb je een aantal goed converterende landingspagina’s nodig en een optimale omschrijving van jouw diensten; toegespitst op de vragen en wensen van je klanten. Sommige gevallen heb je misschien een chat of afsprakenmodule nodig, zodat je het contact met de klant zo laagdrempelig mogelijk maakt. Een blogmodule is ideaal om je bedrijfswebsite met relevante onderwerpen goed te laten scoren in de zoekmachine.

Bedrijfssite maken met webwinkel

Wanneer je naast leads en diensten ook producten wilt verkopen, is het belangrijk om je bedrijfssite maken te integreren met een stabiele en solide webwinkel-functionaliteit. Een goed functionerende webwinkel met een toegankelijk en intuïtief proces voor bezoekers kan het verschil maken voor je omzet. Niet alleen de voorzijde van je winkel is belangrijk: ook de achterzijde en het bedieningsgemak voor je eigen organisatie doet ertoe. Een goede webwinkel faciliteert namelijk ook je facturering, voorraadbeheer en je sociale media-marketing. 

Kosten bedrijfswebsite: waar moet je rekening mee houden?

Hoeveel kost het om een nieuwe bedrijfssite te maken? Dit hangt sterk af van je wensen. Een bedrijfssite maken kun je gelijktijdig doen met het updaten of zelfs opnieuw bedenken van je merkidentiteit. Re-branding en een frisse, nieuwe huisstijl samen met een nieuwe bedrijfssite maken is uiteraard duurder dan alleen het bouwen van een nieuwe website op basis van een bestaande huisstijl en merkidentiteit. Andere factoren die meespelen bij kosten bedrijfswebsite, zijn de migratie en de mate waarin er een doordacht plan ligt voor het ontwerp.

Kosten bedrijfswebsite lager laten uitpakken

Kosten bedrijfswebsite verlagen: hoe doe je dat? Het verlagen van kosten bedrijfswebsite doe je door gerichte keuzes te maken op het gebied van techniek en ontwerp. Laat je de nieuwe website op hetzelfde content management systeem bouwen, dan is het vaak minder ingrijpend om je bedrijfswebsite te laten migreren. Gebruik je bijvoorbeeld WordPress voor zowel je huidige bedrijfssite als de nieuwe bedrijfswebsite, dan is het maken van een backup en opnieuw inladen van pagina’s, berichten en instellingen vele malen eenvoudiger.

Kosten bedrijfswebsite: zelf doen of laten doen?

Ook kun je er met een gebruiksvriendelijk CMS zoals bijvoorbeeld WordPress voor zorgen dat je eigen medewerkers een groot deel van het vullen van de website zelf kunnen uitvoeren. Daarnaast kun je met een gebruiksvriendelijk CMS kleine wijzigingen en wensen voor je website zelfstandig doorvoeren. Zo hoef je alleen bij meer structurele wijzigingen de hulp van een webbouwer in te roepen. Wel is het belangrijk dat er een goede interne controle plaatsvindt op de uitvoering van de werkzaamheden. Slordigheden en stijlbreuk op je bedrijfssite zorgen voor een rommelige indruk. Staar je daarom bij een bedrijfssite maken niet blind op het financiële plaatje. Goedkoop is vaak duurkoop. Een bedrijfssite maken met een vakkundige partner is een investering, de kosten bedrijfswebsite zijn dan kosten die je op termijn, als het goed is, terug verdient.

Een goede bedrijfswebsite gaat vele jaren mee en brengt je bedrijf in het online tijdperk op een optimale manier onder de aandacht bij jouw (potentiële) klanten. Interesse in het (laten) maken van een bedrijfs website? Neem vooral contact met ons op, Klubb staat voor je klaar.

Adviesgesprek