Wat is online marketing in 5 stappen

Online marketing is de laatste jaren uitgegroeid tot één van de belangrijkste onderdelen van de marketingstrategie van een bedrijf. Zeker voor webshopeigenaars is deze vorm van marketing van essentieel belang. Digitale marketing is bovendien nog volop aan het evolueren en verwacht wordt dat online campagnes de volgende jaren nog belangrijker worden. In dit artikel geven wij antwoord op de vraag: wat is online marketing? Dat doen wij in vijf duidelijke stappen, daarbij vertellen we je wat deze marketingstrategie voor jouw bedrijf kan betekenen.

blog: wat is online marketing?

1. Wat is online marketing?

Digitale marketing kun je samenvatten als het promoten van diensten of producten op het internet. Het doel van deze marketingstrategie is om zoveel mogelijk bezoekers naar jouw website of jouw social mediapagina te trekken. De campagnes trachten de potentiële klanten in een paar seconden te overtuigen om voor jouw producten of diensten te kiezen.

Er bestaan ontzettend veel soorten online marketing. Denk maar aan zoekmachine optimalisatie, social mediamarketing of contentmarketing. Elke vorm heeft een andere online marketing strategie nodig en richt zich meestal op een andere doelstelling. Zo wordt contentmarketing vaak gebruikt om de naamsbekendheid te vergroten, terwijl je met zoekmachine optimalisatie je conversieratio wil verhogen.

In vergelijking met de traditionele marketing is digitale marketing kostenefficiënt. Traditionele marketing is redelijk duur en de resultaten zijn erg moeilijk te meten. Bij online marketing kan je het succes van een campagne daarentegen netjes opvolgen, waardoor je ook de kosten kan optimaliseren. Dit maakt de vraag: wat is online marketing, niet alleen handig om te beantwoorden, maar ook nog eens kostenefficiënt.

2. Verschillende vormen van digitale marketing

  • Zoekmachine optimalisatie: Met zoekmachine optimalisatie of SEO probeer je je website hoog te laten scoren in zoekmachines. SEO is een kosteloze manier om goed vindbaar te zijn. Bij zoekmachine optimalisatie moet je veel aandacht aan de zoekwoorden, de gebruiksvriendelijkheid van je website en de kwaliteit van je teksten besteden.
  •  Zoekmachine adverteren: Boven de zoekresultaten van Google zie je vaak advertenties verschijnen. Deze advertenties, SEA, zijn het resultaat van betaalde campagnes. Je biedt als het ware op bepaalde zoekwoorden om bij deze termen als eerste te verschijnen. Goede SEA-campagnes bestaan uit gerichte advertenties die voor een hoge conversieratio zorgen. 
  • Contentmarketing: Bij contentmarketing zet je alle mogelijke contentvormen in om je doelgroep te bereiken, gaande van afbeeldingen en teksten tot blogs en podcasts. Contentmarketing is een uitstekende en kosteloze manier om in te spelen op de informatiebehoefte van je klanten.
  • Social media marketing: De meeste social mediakanalen weten wie hun gebruikers zijn en wat hun interesses zijn. Voor marketeers klinkt dit als muziek in de oren. Social mediacampagnes richten zich dan ook op een specifieke doelgroep en leveren je heel wat relevante websitebezoekers op.
  • E-mailmarketing: E-mailmarketing wordt vaak gebruikt om de loyaliteit van bestaande klanten te vergroten. Bedrijven sturen een email met een bepaalde actie naar hun klantenbestand in de hoop dat ze één van de items in promotie bestellen. Deze vorm van online marketing kan ook gebruikt worden om nieuwe leads te verzamelen. Het zijn voornamelijk webshops die hier gebruik van maken. 

3. Waarom online marketing gebruiken?

Er zijn heel wat redenen waarom online marketing zo populair is. Het is goed om te weten wat deze zijn om antwoord te kunnen geven op de vraag: wat is online marketing. Hierbij een aantal belangrijke redenen:

  • Gerichte campagnes: Online-marketingcampagnes richten zich op een zeer specifieke doelgroep. Je kan zelf de locatie, de leeftijdscategorie en het geslacht bepalen, waardoor je enkel relevante en geïnteresseerde consumenten bereikt
  • Volg de resultaten op de voet: De resultaten van digitale marketing zijn goed meetbaar. Je kan niet alleen het aantal conversies opvolgen, bepaalde softwareprogramma’s laten je ook zien hoe lang je bezoekers op je website doorbrengen en welke onderdelen ze exact bezoeken. Door alle deze informatie grondig te analyseren, kan je je campagne vervolgens optimaliseren en het succes vergroten. 
  • Flexibiliteit: Een online marketing strategie kan op elke moment aangepast, beëindigd of gepauzeerd worden. Op deze manier verlies je geen tijd met campagnes die niet werken en kan je succesvolle content extra promoten.
  • Een goedkope strategie: In tegenstelling tot de traditionele marketing zijn de kosten van online campagnes erg laag. Je bepaalt zelf hoeveel je per dag wil uitgeven en met een klein budget kan je indrukwekkende resultaten behalen.
  • Gepersonaliseerde content: Door slim met digitale marketing om te gaan, kan je op het koopgedrag van potentiële klanten inspelen. Je krijgt namelijk een duidelijk beeld van de interesses van je websitebezoekers en je kan deze producten of diensten in je volgende marketingcampagne opnemen.

4. Bepaal je online marketing strategie

Voor je een campagne lanceert, moet je een duidelijke online marketing strategie opstellen. Tijdens het bepalen van de strategie moet je met de volgende onderdelen rekening houden:

  • Doel: Eerst en vooral met je het doel van de online marketing strategie bepalen. Het vergroten van de naamsbekendheid, leadgeneratie, meer conversies behalen of het verbeteren van de vindbaarheid zijn de meest voorkomende doelstellingen. Het doel bepaalt de richting van je campagne en de keuze voor een bepaalde online marketingvorm.
  • Doelgroep: Op basis van je doel bepaal je de doelgroep. Als je meer naamsbekendheid wil verkijgen, moet je je doelgroep niet te sterk afbakenen. Als je conversies of hoogwaardige leads wil genereren, richt je je best to een zeer specifiek publiek. Je wilt in dit geval namelijk enkel websitebezoekers die effectief in jouw producten geïnteresseerd zijn.
  • Boodschap: De boodschap geeft aan welke diensten of producten je promoot. Richt je online marketing strategie op specifieke zoektermen en hou het simpel. De aandacht van je potentiële klanten is snel afgeleid en probeer je boodschap daarom zo op te stellen dat ze meteen zien waarover het gaat.
  • Budget: Voor je een campagne de wereld instuurt, moet je eerst bepalen hoeveel geld je dagelijks of maandelijks wil uitgeven. Bij de meeste marketingvormen kan je je budget per campagne, per kanaal of zelfs per doelstelling instellen.

5. Handige tips om een succesvolle online marketing strategie op te stellen

  • Voeg een Call to Action toe: Elke campagne heeft een doel. Het is belangrijk dat de potentiële klant deze actie op een eenvoudige manier kan ondernemen. Voeg daarom steeds een aanmeldknop of een link naar de website toe.
  • Hou rekening met de nieuwste trends: Digitale marketing evolueert voortdurend. Om een succesvolle campagne op te stellen, moet een online marketeer de nieuwste trends op de voet volgen. School je daarom regelmatig bij en bestudeer elke marketingvorm uitvoerig.
  • Wees consistent: Als je je producten of diensten via verschillende kanalen promoot, moet je een consistente en samenhangende boodschap opstellen. Op deze manier krijgen de potentiële klanten een duidelijk beeld van jouw bedrijf en blijft je advertentie langer hangen.

 

Dus: wat is online marketing? Dankzij deze 5 tips heb je nu hopelijk een veel beter beeld van online marketing en hoe je te werk moet gaan. Lees vooral onze andere blogs als je nog vragen hebt, je kunt ook altijd langskomen voor een kopje koffie!

Online marketing uitbesteden? Klubb staat voor je klaar

Digitale marketing is iets waar je veel tijd in moet steken. Je hebt nu antwoord op de vraag: wat is online marketing, tijd voor de volgende stap dus! Je moet elke marketingvorm uitvoerig bestuderen en eens de campagnes lopen, moet je de resultaten van je online marketing strategie voortdurend meten en analyseren. Als je niet over voldoende kennis of tijd beschikt, besteed je de digitale marketing best uit aan een professioneel bedrijf. Bij Klubb helpen we je erg graag verder. Vraag nu nog een vrijblijvend adviesgesprek aan en onze specialisten neem zo snel mogelijk contact met je op!

Vraag adviesgesprek aan