Zo vergroot je je online vindbaarheid op Google

Veel bedrijven hebben moeite om online opgemerkt te worden. Makkelijk gevonden worden op Google lost dit probleem op. Het betekent een sterkere online aanwezigheid opbouwen dan je concurrenten, merkbekendheid creëren voor je bedrijf en meer klanten binnenhalen wanneer men op de juiste trefwoorden zoekt. Er zijn drie belangrijke manieren waarop je via Google gevonden kunt worden: via Google Maps, Google Zoeken en Google Afbeeldingen. Een website hebben is pas het begin.

Het kost moeite en het vraagt toewijding als je ervoor wilt zorgen dat je bovenaan de lijst met zoekresultaten staat wanneer iemand een trefwoord typt waarop jij wilt scoren.

Bovenaan de zoekresultaten staan, betekent dat je de eerste bent. Je bent goed zichtbaar voor klanten en het vergroot de mogelijkheid tot lead generatie. Als je concurrenten allemaal op de eerste pagina van Google staan, dan zal je waarschijnlijk veel klanten aan je concurrentie verliezen. Daarom moet je ervoor zorgen dat jouw website op de eerste pagina wordt weergegeven zodra klanten zoeken via Google Maps, Google Zoeken of Google afbeeldingen.

Om meer bezoekers en meer omzet te verwerven, heb je volledige kennis nodig over hoe je gelijke tred kunt houden met snelgroeiende digitale marketing. Je kunt hier ook een SEO specialist voor inhuren. Door meer kennis op te doen, kan je bedrijf groeien middels online marketing en SEA, zodat je de leider bent op gebied van alle marketingstrategieën van deze en de volgende generatie.

Ben je benieuwd wat je kunt doen? Pak verbeterpunten aan en maak gebruik van tips in dit artikel. Bezoek ook websites van concurrenten. Vergelijk hun tarieven en services om te kijken waar jij ze af kunt troeven. Hieronder staan enkele richtlijnen waarmee je rekening moet houden om gemakkelijk gevonden te worden op Google en om je SEO bedrijf succesvol te maken.

1. Dien je website-URL in bij Google voor vindbaarheid

Vindbaarheid is belangrijk voor het succes van elk online groeiend bedrijf. Als je eenmaal een geweldige website hebt ontworpen, moet je ervoor zorgen dat deze correct is geoptimaliseerd, voordat je je website-URL indient bij de Google-zoekmachine. Nu is het klaar om met de wereld gedeeld te worden!

Google crawlt miljarden pagina’s op internet. Het verzamelt gegevens en geeft pagina’s op basis van meer dan 200 criteria weer. Het is aangetoond dat Google ongeveer 1.385 minuten nodig heeft om inhoud te crawlen en te indexeren. Zodra je zeker weet dat je je site perfect hebt ingesteld, is het tijd om je website bij Google in te dienen. Dit versnelt het indexeringsproces en dit kan later gebruikt worden voor belangrijke updates.

2. Kies de juiste trefwoorden

Er zijn ontelbaar veel trefwoorden of sleutelwoorden (keywords) die op Google kunnen worden gevonden. Dit legt ongeveer 200 criteria vast om websites te crawlen en te indexeren. De trefwoorden die voor je bedrijf worden gebruikt, zijn de belangrijkste.

De Google-zoekmachine gebruikt metatags, meta-titels of inhoud om te begrijpen waar de advertentie of de pagina van je bedrijf over gaat, zodat deze weergeven wordt bij relevante zoekresultaten. Het is dan ook van groot belang dat je met zorg sleutelwoorden gebruikt waarop je gevonden wilt worden. Je moet rekening houden met de niche, de locatie van je bedrijf en de behoeften van je klanten bij het selecteren van trefwoorden die de leiding nemen op Google.

Voor suggesties kun je tools, zoals Google Keyword Planner of de autocomplete-functie van Google, gebruiken om te ontdekken waar jouw potentiele klanten naar op zoek zijn.

3. Geweldige optimalisatie

Om bovenaan in de Google-zoekmachine te komen, is meer nodig dan alleen het creëren van een perfecte website of pagina. Je moet je concurrenten altijd een stapje voor zijn. Een search engine optimalisatie creëert meer kansen om te slagen met het online adverteren en G marketing. Je kunt online veel tools gebruiken die je helpen online inhoud te optimaliseren. Het gebruik van een dergelijk algoritme helpt Google de zoekresultaten te verbeteren.

De AI (artificial intelligence) marketing werkt door zichzelf te leren interpreteren wat mensen zoeken om zo de beste resultaten te leveren. Daarom is het van cruciaal belang dat je ervoor zorgt dat de inhoud van webpagina’s overeenkomt met de inhoud waar jouw leads behoefte aan hebben. Aangezien Google meer dan 4 miljard zoekopdrachten per dag verwerkt, en 15% daarvan is uniek, zou de zoekmachine het moeilijk hebben om de resultaten dienovereenkomstig te filteren zonder AI-systeem.

Als je wilt dat je site makkelijker te vinden wordt, moet je je richten op het maken van inhoud die antwoord geeft op de unieke vragen die relevant zijn voor je doelgroep. Het kost tijd en moeite, maar de resultaten zijn het zeker waard.

4. Gebruik metatags en directories

Velen denken dat dit niet directe invloed heeft op je rankings, maar ze kunnen helpen de Click Thru Rates te verhogen, zodat velen die misschien niet bekend zijn met je Google advertising je website kunnen begrijpen.

Daarnaast heb je Local Directories nodig. Studies tonen aan dat meer dan 95% van de consumenten online naar een lokaal bedrijf zoekt, dus de meeste van die bedrijven zijn in een paar jaar tijd met 60% gegroeid. Met andere woorden, als je wilt dat jouw online bedrijf hoog in de zoekresultaten verschijnt, moet je je Google Mijn Bedrijf-pagina optimaliseren. Vermeld de nodige basisinformatie, zoals openingstijden, locatiegebaseerde trefwoorden en een kaart van je locatie.

5. Maak een mobielvriendelijke site

Velen maken gebruik van mobiele apparaten om op Google Shopping of advertenties te komen. Studies tonen aan dat drie op de vijf zoekopdrachten op mobiele apparaten plaatsvindt. Zorg ervoor dat je content leesbaar is op alle soorten smartphones en andere gadgets. Het is belangrijk dat je site een compatibele en mobielvriendelijke site is. Anders haken smartphonegebruikers al snel af. Zorg ervoor dat de inhoud snel laadt en er goed uitziet, ongeacht de schermgrootte. Houd er rekening mee dat alle inhoud die je maakt, moet voldoen aan de onmiddellijke behoeften van je consumenten.

Zoekmachine optimalisatie – een continu proces

Software past zich continu aan om op de online surfgewoonten van internetgebruikers in te spelen. Dit betekent dat je je concurrenten met het oog op zoekmachine optimalisatie altijd een stap voor moet zijn. Het SEO landschap verandert immers voortdurend. Wat vandaag werkt, werkt morgen misschien niet meer. Blijf op de hoogte van de laatste trends en blijf upgraden om hoog te ranken op Google.